Wat je erin stopt, komt er ook weer uit.
Op wat voor manier dan ook.

Alles wat je eet, drinkt en zelfs inademt, gaat bij jou naar binnen en
komt er op een bepaalde manier uit. In wat voor vorm dat dan ook is.

You've got to nourish to flourish

We zijn ons niet vaak bewust dat alles wat we doen, invloed heeft op ons lichaam. We denken bijvoorbeeld dat een medicijn in de vorm van een pil ons beter maakt terwijl dit vaak alleen symptoombestrijding is. Wie echt wil genezen heeft zijn lichaam als zelfgenezend vermogen. We kennen allemaal onze fysiologische basisbehoeften: eten, drinken, slapen, ademen en seks.

Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat de voeding die je tot je neemt, wat je drinkt, hoe lang en hoe goed je slaapt, welke lucht je inademt en de manier waarop je je voortplant in balans is en dienend is voor je lichaam. En dat kan nogal eens lastig zijn want we worden dag in, dag uit blootgesteld aan ongezonde voeding, ongezonde drankjes, veel to do’s en vervuilende stoffen in de lucht.

Vegan tempeh bowl met zoete aardappel, komkommer, tomaatjes, avocado, salade, mais, zonnebloempitjes en nog veel meer!

Op sommige factoren heb je zeer weinig invloed. Je kan weinig doen aan de uitlaatgassen die je inademt omdat je simpelweg een deelnemer bent aan het verkeer. Gelukkig zijn er genoeg factoren waar je wel invloed op hebt, zoals je voeding, wat je drinkt, hoe vol je je agenda inplant, hoe vaak je beweegt, hoe laat je naar bed gaat, welke tijd je voor jezelf neemt om te ontspannen en met wie je het bed deelt. Oh yes, jij bent de regisseur van jouw eigen leven. Voelt dat niet enorm krachtig? Het vergt behoorlijk wat discipline en lef om langs het chipsvak te lopen in de supermarkt, om te besluiten dat je tijdens een avondje stappen niet gaat drinken, om ‘nee’ te zeggen tegen een latertje en om je telefoon op tijd weg te leggen zodat je beter kan slapen. Ik ben ervan overtuigd dat jij dit kan, maar nu eerst….

Let’s talk about food baby

De afgelopen jaren is het belang van een gezonde voeding steeds meer naar de voorgrond verschoven. ‘Voeding als medicijn,’ wordt in veel organisaties, zorginstellingen, praktijken en studies steeds meer het credo. We zien een verschuiving van genezen met pillen naar preventie met een gezonde leefstijl en genezing met voeding. Zo’n 2500 jaar geleden (voor Christus dus) zei Hippocrates het al: ‘Let food be thy medicine and thy medicine thy food.’ Daar zijn we de afgelopen jaren behoorlijk wat van afgeweken met onze ultra processed foods. Ik geloof erin dat alles wat we als mens nodig hebben, in de natuur aanwezig is. Zo is het altijd al geweest en met de bronnen in  de natuur hebben mensen het altijd overleefd. Waarom zouden we daar dan verandering in brengen? Juist: het economische plaatje. We worden gefopt en misleid waar we bijstaan. Pillen die ons meer energie zouden geven, energiedrankjes, zogenaamde maaltijdpakketten met extra veel groenten, frisdranken zonder toegevoegde suiker en ga zo maar door.

Wil je energiek, gezond, fit en vrolijk opstaan?

Voeding als medicijn

5 sessies van 60 minuten – 2 sessies per maand

Voeding als medicijn. Alles wat je nodig hebt als mens is in de natuur aanwezig. Zo ook voedsel en kruiden die jou helpen om te genezen, sterker te worden en meer energie te krijgen. Er komt geen pilletje aan te pas. We gaan op zelfonderzoek uit en kijken waar jij last van hebt en hoe voeding jou daarbij kan helpen. Geen zorgen, ik laat je geen magische drankjes maken. We kijken naar je leefomgeving en welke voeding en kruiden in de supermarkt jou gaan helpen om je vrolijker, gezonder, gelukkiger, fitter en energieker te voelen. Het is handig als we van tevoren je vitamine- en mineralenwaarden weten.

Kosten: €500,- incl. BTW/ €400,- incl. BTW voor studenten en minima

Wist je dat er voor iedere klacht (verkoudheid, menstruatiepijn, buikpijn, misselijkheid, e.d.) voeding en kruiden bestaan die de klachten verminderen en jouw klacht helpen genezen? Met voeding kun je zoveel! Je kunt een betere weerstand opbouwen, je conditie verbeteren, je energieker, fitter, vitaler en vrolijker voelen enerzijds. Anderzijds kan voeding je ziek maken, futloos, verdrietig, depressief, dik en ga zo maar door. Juist omdat we niet doorhebben wat zich achter de schermen (in ons lichaam) afspeelt, is het belang van een goede voeding zo belangrijk voor ieder die gezond, vrolijk, fit en gezond oud wil worden.

Zo werkt gember bijvoorbeeld ontstekingsremmend en geneest het keelpijn. Vooral wanneer je het combineert met een schijfje citroen als thee. Kaneel werkt goed tegen misselijkheid. En muntthee werkt goed tegen een opgeblazen buik. Onderzoeken hebben uitgewezen dat het werkzame extract in zwarte peper, piperine, helpt bij de absorptie van nutriënten en ondersteunend kan werken voor de spijsvertering. Piperine gaat de schadelijke invloeden van vrije radicalen tegen, waaronder slechte voeding, UV-straling, roken, alcohol, medicijngebruik en roken. Nu is het niet raadzaam om op een peperdieet te gaan maar zo zie je maar weer wat voor effect voeding kan hebben op het lichaam.

Hoe kom je aan deze kennis? Dat is een goede vraag. Vanuit huis uit krijgen we niet mee welke gezondheidsvoordelen bepaalde voeding hebben en ook leer je dit niet op de basisschool of op de middelbare school. Geneeskundestudenten krijgen tot op heden in de zes jaar durende studie opgeteld anderhalve week les over voeding en de studie diëtetiek is vooral gericht op genezen van klachten en ziekten en minder op preventie. Wie zich echt in de heilzame werking van voeding en kruiden interesseert, zal zich in boeken moeten verdiepen.

Let food be thy medicine and medicine be thy food – Hippocrates

We worden met z’n allen steeds ouder maar ook steeds zieker. Wetenschap en technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat we in Nederland steeds ouder worden. Daartegenover staat dat er steeds meer chronisch zieke mensen zijn en steeds meer mensen met overgewicht, obesitas en diabetes type 2. Meer dan 50% van de Nederlanders heeft een chronische aandoening, 27% van de kinderen en jongeren in Nederland heeft een chronische ziekte of handicap (Weeda, 2019), meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht en meer dan 15% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft obesitas. En dat heeft dus wel degelijk met onze voeding te maken.

Roggebrood met tahin, banaan en blauwe bessen
Pasen

Enerzijds helpt voeding je om gezond te blijven, gezond te worden en je fitter, energieker, vitaler en vrolijker te worden. Anderzijds kan voeding je helpen om af te vallen. Wie aan afvallen denkt, denkt al snel aan minder eten. Maar zo werkt het helemaal niet! Het gaat erom dat je meer eet van de goede producten. Verse, onbewerkte voeding! Daar gaat het om. Probeer de pakjes, zakjes en potjes zoveel mogelijk te verruilen voor verse, onbewerkte producten. Of in ieder geval producten met zo min mogelijk ingrediënten. Soms ontkom je er gewoon niet aan dat walnoten in een zak zitten, als er maar alleen walnoten in zitten. Lees daarom ook de ingrediëntenlijst! Wist je dat het ingrediënt dat als eerste vermeld staat, het er als meest in zit? Dat zegt dus wel iets over die chocoladereep met als eerste ingrediënt suiker!

Ik kan uren over voeding blijven schrijven want voeding is echt mijn passie. Ik ben geen food expert maar ik heb wel een liefdesrelatie met voeding en kennis. En die liefdesrelatie heeft lang geduurd. Ik hoop daarom iedereen die een haatrelatie of haat-liefdesrelatie met voeding te kunnen inspireren en motiveren om in te zien hoe belangrijk goede voeding voor je is.

Een misconceptie heerst, voornamelijk door sociale media, dat gezonde voeding gepaard gaat met een fitgirl/fitboy lijf, oftewel een slank afgetraind lijf. Laat mij dit misverstand even uit de wereld helpen. Not true! Ik leg altijd een verband met schilderijen van vroeger. Als we kijken naar hoe de mannen en vrouwen er toen uitzagen, denk je niet snel aan een fitbody. De mannen hadden vaak wel brede schouders vanwege het fysieke werk dat zij deden maar de vrouwen hadden gewoon behoorlijk wat spek op hun onder- en bovenlichaam. En dankzij die mensen zijn wij er ook nog steeds! Praise the fat! Fat is not the enemy!

Gezonde voeding bestaat uit voldoende macro- en micronutriënten, waaronder eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen. Zonder macro- en micronutriënten kan het lichaam niet goed functioneren en basale lichaamsprocessen uitvoeren.

Kookcursus bangkok jeanine

Benieuwd naar mijn persoonlijke verhaal? Lees dan deze blog over hoe ik van McDonald’s verslaafde veganist werd.

Wil je graag gezonder eten of afvallen?
Dan is coaching gericht op voeding wellicht iets voor jou!
We kijken natuurlijk ook naar de andere aspecten van jouw leefstijl.

Boek je eerste
coachsessie gratis

Ik weet hoe je je voelt. Ik kan je helpen. Ik ga je begeleiden naar een vrolijker, gezonder en gelukkiger leven. Hoe klinkt dat?

info@jeanineleenheer.nl

06 41699735

Sluit Menu
×
×

Winkelmand