Wat is mindfulness en hoe pas je het toe in jouw leven?

Wat is mindfulness en hoe pas je het toe in jouw leven?

Wie mindful leeft, zal nooit vergeten waar hij zijn sleutels heeft gelaten.

Mindfulness is je bewust worden van je gedachten, emoties en gevoelens zonder er attached aan te raken. Sommige mensen claimen dat mindfulness ervoor zorgt dat je stopt met piekeren maar dit is een illusie. Onze geest produceert nu eenmaal piekerende en bezorgde gedachten. Mindfulness is de kunst om deze gedachten te leren erkennen en ermee om te gaan.

Het gaat om volle aandacht en bewustwording van wat zich in jouw geest en lichaam afspeelt. Door het cultiveren van deze bewustwording, kan je jouw gedachten sturen en bepalen hoe jij reageert in een situatie. Zo word je minder reactief maar meer responsief.

Hoe pas je dit nou toe in jouw leven?

1. De kunst is om te beginnen met korte meditaties per dag. Al neem je iedere ochtend en avond 5 minuten de tijd, het zullen de meest waardevolle minuten van je dag zijn. Je bent namelijk puur en alleen bezig met het observeren van jezelf.

2. Neem tussen je werkzaamheden door vaker een adempauze. Adem een paar keer diep in en uit en stel jezelf de vraag: ‘Wat voel ik nu in mijn lichaam? Houd ik ergens spanning vast? En hoe zijn mijn gedachten vandaag?’ Op het moment dat je je daar bewust van bent, kan je er iets aan veranderen.

3. Wanneer iets of iemand iets in jou triggert, probeer dan heel dichtbij jezelf te blijven zonder direct te reageren. Wat doet het met jou? Wat triggert het in jou? Probeer door de situatie heen te ademen en het te observeren in plaats van erin mee te gaan. Op die manier maak je het leven een stukje comfortabeler voor jezelf.

Wil je meer leren over mindfulness en hoe je dit direct kunt toepassen in jouw dagelijkse leven? Kom dan naar de Yoga & Mindfulness Dag op 22 november bij Blije Boeddha Yoga in Rotterdam. Koop je ticket via de link in mijn bio.

A quiet mind is able to hear intuition over fear

Volg je mij al op social media?

Sluit Menu
×