Hoe ontwikkel je een kalme geest in tijden van chaos?

Hoe ontwikkel je een kalme geest in tijden van chaos?

Voordat je aan deze blogpost begint, wil ik je even een tipje van de sluier geven over de manier waarop ik schrijf. Ik schrijf vanuit mijn hart met liefde en passie en hier en daar wat humor want dat maakt het leven een stuk leuker en is zeker nodig in deze tijd. Veel leesplezier!

Ik vergelijk de mind weleens met een stroom vissen onder water. Het is eenvoudig om je te laten meevoeren met de stroming vissen. En in die stroming vissen ontmoet je andere vissen en niemand weet waar de stroming naar toegaat. Dat maakt alle vissen onrustig en angstig. Het is de kunst om als vis tegen de stroming in te zwemmen. Hoe moeilijk dat ook is, want bijna alle vissen gaan met de stroming des onrust en angst mee. Uiteindelijk kom je een stroming vissen tegen die allemaal roepen: ‘Kom met ons mee! Wij kiezen voor liefde, vertrouwen en moed. Zwem maar met ons mee en laat je meevoeren met onze stroming!’ Die stroming vissen weet ook niet waar ze uitkomen, maar het is in ieder geval een fijne stroming om je door mee te laten voeren. Met welke stroming vissen jij je laat meevoeren, is natuurlijk helemaal aan jou.

What consumes your mind, controls your life

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: voor het ontwikkelen van een kalme geest is geen kant-en-klare oplossing. Het is een proces en dat proces kan soms jaren duren. Wel komen bepaalde kwaliteiten en vaardigheden goed van pas. In tijden van chaos is het verleidelijk om mee te gaan in de stroom van negativiteit en onrust. Maar het is juist de Boeddha in jou die verlangt naar rust, kalmte en een positieve gemoedstoestand.

In deze blogpost ga ik persoonlijk in op de dingen die mij hebben geholpen om in tijden van chaos een kalme geest te ontwikkelen. Overigens kan het natuurlijk ook zo zijn dat je een onrustige geest hebt terwijl de omstandigheden rustig zijn. Dat is meteen waar het in essentie om gaat: de chaos bestaat in je geest, want vanuit je geest neem je de dingen waar. En dat wil niet betekenen dat de dingen zijn zoals ze zijn.

Vroeger was mijn geest echt all over the place. Het ene moment kon ik aan dit denken en het andere moment weer aan totaal iets anders. Nog steeds is mijn mind niet de meest zen-mind die je je kunt voorstellen maar ik weet inmiddels wel hoe ik mijn gedachten kan sturen en mijn geest kalmer kan maken.

Het boeddhisme heeft mij geleerd om te kijken naar de dingen zoals ze zijn in mijn eigen omgeving. Daarnaast werkt het voor mij fijn om mezelf vragen te stellen als:

‘Wat is dienend voor mij?’
‘Wat voel ik nu en hoe wil ik mij voelen?’
‘Hoe is de situatie zoals het echt is?’

Stel je voor, je wordt wakker. Je hebt lekker geslapen en een nieuwe dag dient zich aan. Wat denk je dan het eerste? ‘Weer een dag…’ Of ‘Yes, weer een dag!’

Je hebt zelf de keuze om te denken wat je wilt denken en te voelen hoe je je wilt voelen. Het is vertrouwd om in oude gedichtenpatronen te denken. Die patronen houden je waar je nu bent en veranderen eigenlijk niks aan de situatie. Dit wordt ook wel een fixed mindset genoemd. Een growth mindset daarentegen staat open voor verandering en vernieuwing van overtuigingen, principes, gedachten en normen.

Diep vanbinnen wil jij het jezelf goed laten gaan. Je mind wil kalm, gelukkig en vredig zijn. Je lichaam wil gezond, energiek en geaard zijn en je ziel wil liefde en verbondenheid ervaren. Wat maakt dat je het zo moeilijk vindt om positief over jezelf te denken? Waarom laat je je écht meevoeren met de stroming des onrust en angst? Waar komen je angsten vandaan en zijn je angsten een weerspiegeling van de werkelijkheid hoe die in jouw leven is? Zijn het jouw eigen angsten en overtuigingen of zijn ze van iemand anders?

Hieronder geef ik een aantal verschillende oefeningen en denkwijzen weer die je zouden kunnen helpen om je mindset positief te veranderen om uiteindelijk een rustigere geest te creëren.

Het omarmen van beide kanten van de munt

We leven in een dualistische samenleving. Enerzijds gebeuren er heel veel mooie dingen en anderzijds gebeuren er verschrikkelijke dingen. Enerzijds is er rijkdom, anderzijds is er armoede. Toen ik het boek ‘De wet van aantrekking’ las van Esther en Jerry Hicks, beschreven zij heel mooi het volgende: de armoede van een zwerver los je niet op door hem/haar geld te geven en medelijden te tonen. De kans is veel groter dat je dit oplost door te geloven in zijn/haar capaciteiten en mogelijkheden. Al lijkt het misschien dat de zwerver geen of weinig mogelijkheden heeft om het zichzelf goed te laten gaan, in het universum is er genoeg voor iedereen en ieder individu beschikt over een verzameling kwaliteiten en vaardigheden.

Wat ik in dit voorbeeld duidelijk terug zie komen is de focus op liefde, vertrouwen en kracht. Dat is ook waar het in coaching om draait. Wanneer je hier bewust voor kiest, zendt dit trillingsfrequenties uit naar het universum en zal het hoe dan ook jouw kant op komen. Dit betekent natuurlijk niet dat we geen medeleven kunnen tonen voor al het verdriet en de pijn die er in de wereld is, maar je lost het probleem niet op met hetzelfde waarmee het ontstaan is. Het gaat om het omkeren van de cirkel in 360 graden. Mijn vraag aan jou is: ‘Waar kies jij voor? Kies jij voor liefde, vertrouwen en kracht of kies jij voor angst en onzekerheid?’

Beide kanten van de munt zijn er nu eenmaal. Het goede en het kwade. Het mooie en het minder mooie. Wanneer we ons als collectief focussen op het goede, zullen we hier meer van aantrekken. Dat is hoe het werkt. Het is echter wel enorm belangrijk dat je vertrouwt vanuit positiviteit en niet vanuit wrok, afgunst of negativiteit. Zorg er daarom voor dat wanneer je bewust kiest voor liefde, vertrouwen en kracht je je goed voelt. Hoe je dat doet? Lees maar verder!

Meditatie

Ik ben zo ontzettend blij om te zien dat steeds meer mensen mediteren. Misschien denk je nu bij jezelf: ‘Ik kan niet mediteren, ik heb er geen tijd voor, ik heb er geen rust voor, het lukt me niet.’ Daarop wil ik graag zeggen: stop stop stop! Stop met deze beperkende gedachten. Jij kan het wel, zekersteweten. Daar durf ik mijn poes Poes4 (ze is vier jaar, daarom heet ze Poes4) voor te wedden en she means a lot to me.

Het gaat er niet om of je het kan of dat je aan duizend dingen denkt in 10 minuten. Het gaat erom dat je het probeert. Keer op keer. Hier komen bijvoorbeeld discipline en wilskracht goed van pas. En daar beschik jij zonder twijfel over. Er zijn verschillende vormen van meditatie. Zie hiervoor ook mijn blogpost over zenmeditatie. Daarin leg ik uitgebreid uit wat zenmeditatie is en hoe je dit kan beoefenen.

Ik ga in deze blogpost vooral verder in op de voordelen van meditatie en wat het je kan brengen. We hebben in onze mind heel veel gedachten. In het boeddhisme wordt onze geest de monkey-mind genoemd. Oftewel de rusteloze, inconsistente all over the place mind. Heel normaal, heel menselijk. Gelukkig kunnen we een beetje tot nogal veel invloed uitoefenen op onze monkey mind. En een van de beste manieren om dit te doen is door te mediteren.

Meditatie helpt je om je geest een beetje op te ruimen, net zoals je onkruid in je tuin weghaalt (dit gezegd hebbende: mijn tuin heeft nogal wat onkruid). Alles in je geest is je leraar. Heb daarom voor al je gedachten in je geest evenveel liefde en respect. Alles mag er zijn.

Op basis van een wetenschappelijk boek over meditatie en enkele artikelen heb ik een aantal voordelen van mediteren voor je op een rijtje gezet:

  • het verhoogt je vermogen om je in te leven in anderen
  • het heeft een positieve invloed om je amygdala
    het vermindert stress en angsten
  • het verhoogt je vermogen om te leren en je geheugen
  • het maakt je bewuster van je eigen gedachten en je omgeving
  • het verbetert je algemene welbevinden

Er zijn verschillende manieren om te mediteren. Een van de meest toegankelijke manieren om te mediteren is zenmeditatie. Heel simpel: op een kussen zitten met je benen gekruist, je handen in de eenheidsmudra, je ogen open gericht op 1,5 meter afstand en inademen door je neus en uitademen door je neus terwijl je telt op 1. Inademen, uitademen 1, inademen, uitademen 2, inademen, uitademen op 3. En zo ga je door tot 10 en dan begin je weer opnieuw. Dwalen je gedachten af? Dan begin je weer bij 1. Zo leer je je ademhaling te volgen en je gedachten te concentreren op het tellen op je ademhaling. En no worries, je gedachten zullen afdwalen (‘Wat zal ik zo eens gaan eten? Ik moet dit nog doen. Oja, ik moet X nog bellen. Dit werkt echt niet. Oke ik stop ermee.’) Dan vereist het doorzettingsvermogen om gewoon te blijven zitten en weer te gaan tellen. Net zolang totdat het je lukt om tot 10 te tellen zonder afgeleid te worden. Dat is de oefening van zenmeditatie.

Singletasken

Singletasken is voor velen van ons een uitdaging. Vaak denken we dat, wanneer we ons specifiek op een ding tegelijkertijd focussen, we tijd verliezen wanneer we ons richten op een ding tegelijk of dat we het niet afkrijgen voor de (door onszelf gestelde) tijd. Echter is het tegendeel waar. Singletasken zorgt er juist voor dat we onze focus behouden en hierdoor juist effectiever en efficiënter met onze tijd om kunnen gaan.

Zelf ben ik hier geen ster in maar ik probeer wel dagelijks een singletask-activiteit in mijn leven toe te passen. Singletasken zorgt er daarnaast voor dat je je bewuster wordt van de activiteit waarmee je bezig bent en dit resulteert in een kalmere geest. Ik geef je graag een voorbeeld.

Het is ochtend en je hebt een lekkere kom met havermout voor jezelf gemaakt. Havermout, amandelmelk, banaan, wat zaadjes en misschien een schepje pindakaas en stukjes pure chocola (dit is mijn ontbijtje bijvoorbeeld). De verleiding is groot om tijdens het verorberen van deze bowl met goodness even snel door Instagram te scrollen, je mail te checken of een stukje van je serie te kijken. Heel herkenbaar denk ik, voor mij in ieder geval wel. In plaats daarvan zou je er bewust voor kunnen kiezen om je puur en alleen te focussen op je bowl met goodness. Ik zeg dan weleens tegen mezelf: ‘Ik kies er bewust voor om mij te focussen op het eten van mijn kom havermout.’ Ik zorg ervoor dat ik niet afgeleid kan worden en eet heel bewust mijn havermout. Het resultaat? Ik proef wat ik eet, ik eet veel rustiger en ik voel mij ook rustiger. Op de een of andere manier geeft het mij veel meer voldoening en ik ben minder geprikkeld dan wanneer ik tegelijkertijd nog iets anders doe. Het is eigenlijk een mini-vakantie met jezelf en je kom havermout. Tijdens vakantie lukt het ons namelijk veel beter om ons te richten op één activiteit tegelijkertijd. Dan voelen we namelijk geen tijdsdruk of spanning.

Zelf vind ik het altijd leuk om singletaskend koffie te zetten. Ik heb een ouderwets koffiefilter van porselein van 15 euro. Ik hang dan voorover mijn aanrecht om te kijken wat er gebeurt op het moment dat ik het hete water bij de gemalen koffie schenk. Wat een magie er dan gebeurt en welke aroma’s er vrij komen. Me likey likey! Duurt een paar minuutjes en ik geniet extra van mijn koffie. Een simpel voorbeeld maar het zorgt er bij mij voor dat ik extra geniet van de simpele dingen die er zijn. En ik denk dat dat in deze tijd heel waardevol kan zijn.

Voeding

Ten slotte heeft voeding ook een belangrijke rol in je mind. Verschillende studies hebben aangetoond dat bepaalde voedingsmiddelen je helpen om angsten te verminderen. Het zijn geen wondermiddeltjes maar een combinatie van oefeningen om je geest te kalmeren en onderstaande voedingsmiddelen kunnen wel degelijk een positief effect hebben op je gedachten. Enkele voedingsmiddelen die je helpen om je geest te kalmeren:

  1. Kamille thee
  2. Kurkuma
  3. Pure chocolade (‘A piece of dark chocolate a day keeps the doctor away’)
  4. Groene thee
  5. Walnoten
  6. Bessen
  7. Havermout

Wanneer we ons onrustig, angstig of gespannen voelen, zijn we sneller geneigd om suikervrije voeding te nemen terwijl dit juist averechts werkt. Neig je bijvoorbeeld naar het eten van chocola? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om pure chocola te eten van 85%. Het eerste bestanddeel van de reep chocola is dan cacao en niet suiker, wat zelfs bij pure chocola nog regelmatig het geval is. Heb je zin in een chocolate chip cookie? Dan zou je bijvoorbeeld je eigen gezonde variant kunnen maken met havermout, banaan, kokosrasp en stukjes pure chocolade, zoals deze havermoutkoekjes van Eat Pure Love (en dan nog wat pure chocoladestukjes toevoegen en klaar is kees).

Het laatste wat ik je wil meegeven voordat ik deze blogpost afsluit is: geef jezelf tijd om te groeien. Wie je bent is goed genoeg. Waar je bent is goed genoeg. Je mag er zijn zoals je bent. Ik zou het voor jou gewoon zo prettig vinden als jij lekker in je vel zit en je een kalme, ontspannen geest hebt en vertrouwen hebt in jezelf en in het leven. Het komt goed, alles komt goed. Kleine stapjes vooruit. Verwacht niet van jezelf dat je opeens een uur kan mediteren of dat je opeens een verlicht mens bent. Je bent mens. Je leert. Je valt. Je staat op. Je groeit. Dat is wat jou mens maakt. Wees lief voor jezelf en kijk ook vooral wat bij jou past en wat goed voelt. In de basis ben jij liefde en dat is ook de manier waarop jij het liefst naar jezelf en de omgeving wil en kan kijken. Je leeft het leven. Daar mag je potverdikkie trots op zijn.

Heel veel luchtknuffels,

Jeanine

Wil je fijne mails ontvangen met inzichten, lessen, kennis, inspiratie en recepten? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief. Geen zorgen, ik spam je niet. Ik stuur je af en toe een leuke mail.

 

info@jeanineleenheer.nl

Sluit Menu
×
×

Winkelmand